Aktuality


 

27.10.2017

Optifuel Challenge 2017 - svetové finále

Finále predchádzalo 80 kvalifikačných kôl v 29 krajinách, na ktorých sa zúčastnilo 3000 profesionálnych vodičov z 2300 firiem.

Do záverečného medzinárodného zápolenia o titul šampióna v efektívnej jazde na vozidle Renault Trucks T480 sa prebojovalo 29 víťazov národných súťaží. Finále predchádzalo 80 kvalifikačných kôl v 29 krajinách, na ktorých sa zúčastnilo 3000 profesionálnych vodičov z 2300 firiem. Vo finále 4. ročníka OPTIFUEL CHALLENGE v španielskom Tolede získal hlavnú cenu ťahač Renault Trucks T480 Optifuel Plamen Ivanov z Bulharsku. Slovenský finalista Peter Veselovský skončil na veľmi dobrej 9. priečke.

Španielsko tentoraz nepotvrdilo svoju povesť slnkom zaliatej krajiny. Naopak, finálový deň Optifuel Challenge 2107 usilovne zalieval dážď a teploty nevystúpili cez 15 stupňov. Lenže vodič kamiónu musí doviezť náklad bezpečne do cieľa v každom počasí. Takže nebolo čo riešiť a každý finalista sa sústredil na to, ako v daných podmienkach prejsť vytýčenú trasu čo najhospodárnejšie, no súčasne svižným tempom a pritom nerobiť chyby v stratégii jazdenia, ktorá sa tiež hodnotí.

Zo Slovenska si účasť vo svetovom finále vyjazdil Peter Veselovský st. (firma LPP Group, s.r.o.) a podarilo sa mu to hneď pri prvom štarte v súťaži Optifuel Challenge. Za volantom však už dávno nie je nováčik, profesionálne jazdí s kamiónmi takmer štvrť storočia. Región konania finále súťaže mu bol viac než blízky, v Španielsku pracoval takmer 10 rokov a dokonca bol prvým slovenským vodičom, ktorý po roku 1993 legálne jazdil ako zamestnanec zahraničnej dopravnej firmy.

Slovenský finalista sa neprišiel do Toleda oťukávať. Ambície mal nastavené v duchu hesla „stačí nám prvé miesto.“ Humor a dobrá nálada mu vskutku nechýbali. Taktiku „boja“ však poňal veľmi seriózne a spolu s Jurajom Balogom, tréner vodičov Volvo Group Slovakia, dopodrobna preberali všetky aspekty stratégie súťažnej jazdy. Trasa totiž vôbec nebola ľahká, pochopiteľne. A súperi? Večer pred dňom D sa zaregistrovali takmer tri desiatky víťazov národných finále z celej Európy, zo severnej Afriky a dokonca aj reprezentant Chile.

Súťaž Renault Trucks Optifuel Challenge je špecifická tým, že sa jazdí v bežnej premávke. Členitá krajina v okolí historického mesta Toledo poskytla usporiadateľom širokú paletu možností, ako riadne preveriť schopnosti finalistov: diaľnica aj regionálne cesty, dlhé tiahle 6 percentné stúpania i klesania, kruhové objazdy, prejazd predmestím. Na 34,4 kilometrovom okruhu bolo prakticky všetko a každý vodič mal iba jeden pokus.

Obrovské parkovisko na kraji mesta sa 18. októbra ráno zmenilo na územie kočovníkov s veľkými bielymi šiatrami a okolité cesty zaznamenali výnimočne vysokú frekvenciu vozidiel Renault Trucks na kilometer štvorcový. Vodiči-finalisti sa najprv zahriali na pracovnú teplotu pri teoretických testoch. Previerka vedomostí sa týkala hlavne nových technológií vo vozidlách Renault Trucks T, asistenčných systémov a ich funkcií, resp. prínosu high-tech k hospodárnej prevádzke vozidiel a tvorila 10 % z celkového hodnotenia výkonu vodiča. Zvyšných 90 % pozostávalo z praktickej jazdy, kde sa hodnotili oblasti:  efektívny štýl jazdy, priemerná rýchlosť, spotreba paliva, trestné body za nedodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

Vodiči boli losovaním rozdelení do štvorčlenných skupín a na trať ich púšťali v 5-minútových intervaloch. Polovica predpoludním, polovica po obede. Ich sprievodné tímy zatiaľ absolvovali zaujímavé workshopy a fotografi vyrazili do dažďa loviť obrázky k reportážam.

Jazdilo sa na ôsmich identických kalibrovaných ťahačoch Renault Trucks T480 Optifuel, ktoré boli spriahnuté s rovnakými návesmi (celková hmotnosť súpravy 32 ton). Tieto vozidlá majú konfiguráciu zacielenú na zredukovanie spotreby paliva. Štandardne sú vybavené aerodynamickými prvkami, poháňajú ich 13-litrové motory Euro 6 Step C s priamym vstrekovaním Common Rail a majú eko-tempomat s Optiroll, vypínateľný vzduchový kompresor, posilňovač riadenia s variabilným prietokom a funkciu automatického zastavenia motora po 5 minútach chodu na voľnobežných otáčkach. Okrem toho systém Optivision využíva technológiu GPS na prispôsobenie radenia prevodových stupňov, zrýchľovanie a regulovanie tempa jazdy podľa topografie ciest. Deviaty truck na trati bol tiež identický T 480 Optifuel, ktorý jazdil ako referenčný truck – monitoroval aktuálnu dopravu a situácie, ktoré by mohli narušiť plynulosť jazdy. Rovnakú úlohu mali rozhodcovia prítomní v kabíne každého súťažného vozidla.

Peter Veselovský si vyžreboval štart popoludní v prvej štvorici s kamiónom č. 4. Chvíľu nepršalo a cesty dokonca trocha obschli, lenže čierňava na neďalekom obzore veštila ďalšiu sprchu. Po necelých 38 minútach ho odmávla šachovnicová vlajka naspäť v cieli. Stisky rúk od slovenského tímu a jeho dojmy spoza volantu. Nie, neboli, žiadne problémy, išiel najlepšie, ako vedel. Po krátkom brífingu v miestnosti rozhodcov Peter už vedel, že zajazdil veľmi dobre. Čo to však znamená v celkovom poradí, to sa dozvedel až večer pri slávnostnom odovzdávaní cien.

Na vyhlásení výsledkov sa zišlo viac ako 200 účastníkov: vodiči a ich tímy, novinári a pravdaže, celý organizačný tím Renault Trucks, ktorý aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach odviedol skvelú prácu. Atmosféra pri odovzdávaní ocenení bola úžasná a radosť víťazov ohromná. Hlavná cena, ťahač Renault Trucks T480 Optifuel, poputuje do Bulharska – vyhral ju Plamen Ivanov. Náš finalista skončil v konkurencii 28 súperov na veľmi dobrej 9. priečke. Mal vyššie ciele, ale na druhej strane vo finále Optifuel Challenge sa doposiaľ nikto zo Slovenska neumiestnil v prvej desiatke. Gratulujeme!

„Účasť vo finále mi dala veľmi veľa. Napríklad dnes predpoludním, keď sme už trocha pod stresom sledovali súperov, tak pri konzultáciách s inými ľuďmi sme prišli na také nápady, aké človeku v bežnej premávke, pri bežnom školení neprídu na um. Viem, čo všetko sa dá dokázať, ak vodič pri jazde rozmýšľa a samozrejme, uplatním to aj doma vo svojej firme. Na tejto súťaži je inšpirujúce, že ste medzi ľuďmi, ktorí CHCÚ jazdiť čo najhospodárnejšie, zlepšovať veci súvisiace so spotrebou a baví ich jazdiť úsporne,“ skomentoval Peter Veselovský zo spoločnosti LPP Group, s.r.o., svoju premiéru v súťaži Renault Trucks.

Poradie na stupňoch víťazov:
1. Plamen Ivanov, SUNNY CO, Bulharsko, 2. Adrian Ţintea, ŢINTAR SPEDITION, Rumunsko, 3. Jochen Karl-Heinz Becker, TRI KIPPER, Luxembursko

Texty k fotografiám
Slovensko na svetovom finále_1 – Tradičná spoločná fotografia dokumentuje skvelú atmosféru, ktorá vládla počas celej súťaže.
Slovensko na svetovom finále_2 a Slovensko na svetovom finále_3 – Zo Slovenska si účasť vo svetovom finále vyjazdil Peter Veselovský st. (firma LPP Group, s.r.o.)
Slovensko na svetovom finále_4 – Väčšine finalistov pri súťažnej jazde pršalo, výnimkou nebol ani Peter Veselovský.
Slovensko na svetovom finále_5 – Slovenský tím na svetovom finále Optifuel Challenge 2017, zľava doprava: Ladislav Lomnický, obchodný riaditeľ Renault Trucks, Juraj Balog, tréner vodičov Volvo Group Slovakia, Miriama Regec, Marketing Coordinator Volvo Group Slovakia, Peter Veselovský, LPP Group, s.r.o. a Adrián Becze, predajca vozidiel Renault Trucks.
Slovensko na svetovom finále_6 – Slovenský tím na svetovom finále Optifuel Challenge 2017, zľava doprava: Juraj Balog, tréner vodičov Volvo Group Slovakia, Ladislav Lomnický, obchodný riaditeľ Renault Trucks, Peter Veselovský, LPP Group, s.r.o., Adrián Becze, predajca vozidiel Renault Trucks a Miriama Regec, Marketing Coordinator Volvo Group Slovakia.
Slovensko na svetovom finále_7 – Bruno Blin, prezident spoločnosti Renault Trucks, odovzdáva symbolický kľúč od novučkého ťahača víťazovi Plamenovi Ivanovovi.
Slovensko na svetovom finále_8 – Hlavná cena: Renault Trucks T480 Optifuel.
Slovensko na svetovom finále_9 – Súťažilo sa na ôsmich identických vozidlách Renault Trucks T480 Optifuel, celková hmotnosť každej súpravy bola 32 ton.
Slovensko na svetovom finále_10 a Slovensko na svetovom finále_11 – Technicky náročná, 34,4 km dlhá súťažná trať dôkladne preverila šoférske umenie.