Aktuality


 

27.06.2017

SÚŤAŽ OPTIFUEL CHALLENGE 2017 MÁ ZA SEBOU SLOVENSKÉ FINÁLE

Víťaz slovenského finále sa zúčastní celosvetového finále v Španielsku na jeseň 2017

Do národného finále súťaže Optifuel Challenge 2017 postúpilo z kvalifikačných kôl 10 najúspešnejších vodičov. Na stredoslovenskom asfalte si slovenský titul majstra v hospodárnej jazde na vozidle Renault Trucks T vyjazdil Peter Veselovský st., ktorý sa Optifuel Challenge zúčastnil po prvýkrát.

Kvalifikačné jazdy, prebiehajúce od 13. júna absolvovalo 33 profesionálnych vodičov, z ktorých prvá desiatka najúspešnejších postúpila do slovenského finále. Počas horúceho dňa si finalisti zmerali svoje zručnosti a nadobudnuté schopnosti v hospodárnej jazde v okolí Volvo Truck Center Zvolen, kde mala celá súťaž zázemie. Šlo naozaj o veľa. Víťaz slovenského finále si zabezpečil miestenku na celosvetovom finále Optifuel Challenge 2017 v Španielsku, kde zabojuje o hlavnú cenu: ťahač Renault Trucks T480 13L Optifuel.

Súťažná trať bola vytýčená tak, aby preverila všetky zručnosti vodičov, ktoré musia dennodenne využívať v bežnej premávke. Viedla po R1 na úseku medzi Budčou a odbočkou do Banskej Štiavnice, nasledovala kľukatá a mierne stúpajúca cesta 2. triedy po začiatok obce Kozelník, tam bola obrátka a po tej istej trase opačným smerom sa išlo na miesto štartu a cieľa.

Prešli sme si viacero trás a ukázalo sa, že sme sa rozhodli dobre. Väčšia časť trasy, ktorú  sme vybrali  pre finálovú súťaž, viedla  po  okresnej  ceste  smerom do Banskej Štiavnice v miernom  stúpaní.  Merala 22,9 km,  maximálny  čas  na absolvovanie  trasy  sme  stanovili na 30 minút. Limit nesplnil jeden vodič, dvaja to stihli len tak-tak,“ priblížil nám detaily Michal Knobloch, Driver Trainer vo Volvo Group Slovakia, ktorý mal na starosti technickú časť súťaže. „Samozrejme, trať sme si predtým viackrát prešli so súťažným ťahačom s návesom, aby sme vedeli, akým tempom sa tam dá bezpečne jazdiť a aký stanoviť časový limit.“ Finalisti po odjazdení jázd prešli aj kvízom, ktorý preveril ich základné teoretické vedomosti.

Dosahovať efektívnosť z hľadiska spotreby paliva znamená predovšetkým disponovať vozidlom, ktoré je správne konfigurované. Všetci finalisti sa podľa vylosovaného poradia vystriedali za volantom toho istého vozidla, Renault Trucks T 460 v špecifikácii Optifuel DTI 13. Tento model charakterizuje široká zostava prvkov prispievajúcich k maximálne hos-podárnej prevádzke. Trinásťlitrový 360-kilowattový motor poskytuje maximálny krútiaci moment 2400 Nm už od 950 a až po 1400 ot./min. a je spriahnutý s 12-stupňovou robotizovanou prevodovkou Optidriver AT 2612F, stály prevod bol 2,47.

Hospodárnu jazdu podporovali špecifické prvky Optifuel: balík Fuel Eco (odpájateľný vzduchový kompresor, čerpadlo riadenia s premenlivým prietokom, blokovaný režim Power, automatické vypnutie motora na voľnobehu po 5 minútach), Eco cruise control (Soft cruise a Optiroll) a obmedzovač rýchlosti nastavený na 85 km/h. Nástrojom na vyhodnocovanie čo najhospodárnejšej jazdy sú inteligentné technológie spojené do balíka Telematika: Optifleet Check, Map & Drive. Nechýbal ani nastaviteľný strešný spojler, bočné deflektory a predĺžené medzinápravové spojlery a kolesá Alcoa Durabright z ľahkých zliatin s ekonomickými pneumatikami Michelin X Line Energy 315/70.

Vozidlá boli optimálne pripravené na maximálne hospodárny výkon. Pravda, nielen o spotrebe zatiaľ ešte stále rozhoduje hlavne ľudský faktor. Čo to znamená v súťaži, kde ide o to nespáliť ani deci nafty zbytočne, nám vysvetlil Peter Herman zo spoločnosti STD-Donivo, viacnásobný účastník medzinárodného finále súťaží organizovaných Volvo Group: „Okruh sme si mohli ráno prejsť osobnými autami, aby sme videli, ako trať vyzerá, zapamätať si nejaké záchytné body, že povedzme za tou a tou zákrutou musím už dať nohu z plynu, lebo prídem na miesto, kde sa budem otáčať. Princípom hospodárnej jazdy je neprekračovať optimálne otáčky motora – držať sa v rozsahu najväčšieho krútiaceho momentu a vždy, keď sa dá, využívať zotrvačnosť na voľné dojazdy s nulovou spotrebou. Samozrejme, na súťaži sa nejazdí tak, ako v bežnej premávke. Čiže tu treba ísť v najnižších otáčkach na najvyššom možnom prevodovom stupni. Pri výjazdoch na diaľnicu bolo treba ustrážiť polohu plynového pedála a zrýchľovať plynule. Dajme si takýto príklad: Pri rozjazde sa vieme rozbehnúť s okamžitou spotrebou 400 l/100 km, ale tak isto sa dá rozbehnúť so 100 l/100 km. Tento rozdiel nám robí poloha plynového pedála. Keď pracujem jemne s plynom, prevodovka preraďuje pri nízkych otáčkach. Ak šliapnem na plyn príliš silno, radí pri vysokých otáčkach a už je to zle. Inak trať bola zaujímavá. Páčilo sa mi, že smerom na Banskú Štiavnicu je v kuse stúpanie a tam bola dôležitá práve tá poloha plynového pedála a schopnosť správne odhadnúť zákruty, aby  nimi prechádzal bezpečne, ale svižne a bez brzdenia. Pretože každé pribrzdenie je strata rýchlosti a dostať sa na pôvodné tempo znamená vyššiu spotrebu. Po obrátke zase bolo potrebné vyhodnotiť, či sa na určitom úseku oplatí jazdiť na voľnobežku Optiroll alebo keď som videl, že ma náklad tlačí dolu kopcom a zrýchľujem, tak som nechal zaradený prevodový stupeň a mal som nulovú spotrebu.“

Akú stratégiu zvolil víťaz súťaže, ostalo aj pre nás tajomstvom, ktoré si berie až do finále. Ale to, že súperi sú vyrovnaní a ich šoférske kvality z hľadiska spotreby sa líšia len o desatinky litra, bolo nesporné. Priebežné poradie sa neustále menilo. Nakoniec práve tá desatina litra rozhodla o víťazovi! Najlepší finalista Peter Veselovský st. minul na 22,9-kilometrovej trati 5,57 litra nafty. V prepočte teda dosiahol spotrebu 24,36 l/100 km, čo je vzhľadom na charakter trasy výborný výsledok. Okrem postupu na svetové finále si odniesol poukaz v hodnote 500 € na nákup z kolekcie Renault Trucks a 1000€ na servisné služby na vozidlá Renault Trucks pre spoločnosť LPP Group. Veľmi dobre zajazdili aj Peter Biroščák, spotreboval 5,67 l, resp. 24,79 l/100 km, ten získal poukaz v hodnote 300 € na nákup z kolekcie Renault Trucks a 500 € na servisné služby na vozidlá Renault Trucks pre spoločnosť Peter Transporte a tiež František Oravec, ktorého spotreba bola 5,76 l, resp. 25,17 l/100 km. Odniesol si poukaz v hodnote 200 € na nákup z kolekcie Renault Trucks a 200 € na servisné služby na vozidlá Renault Trucks pre spoločnosť František Oravec.

Optifuel Challenge je medzinárodná súťaž vodičov nákladných vozidiel v hospodárnej jazde, ktorú organizuje spoločnosť Renault Trucks – vznikla v roku 2012. Následne sa začala organizovať vždy v nepárnom roku. Aktuálne prebieha 4. ročník, do ktorého sa zapojilo celkovo vyše 2500 vodičov z celého sveta. Najlepší vodiči z jednotlivých krajín budú súťažiť vo veľkom finále, ktoré prebehne 17.-19.10.2017 v Madride, v Španielsku.

Zoznam 31 zúčastnených krajín, ktorých najlepší vodiči sa stretnú vo finále: Alžírsko, Belgicko, Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Francúzsko, Fínsko, Holandsko, Chile, Chorvátsko, Izrael, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko, Maroko, Nemecko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko, Španielsko, Švajčiarsko, Taliansko, Tunisko, Ukrajina, Veľká Británia.