Aktuality


23.01.2017

METALICKÁ 3D TLAČ

TECHNOLÓGIA BUDÚCNOSTI

Tím vývojárov a projektantov Renault Trucks pracuje na aditívnom výrobnom procese - 3D metalickej tlači, ktorá by mala významne zvýšiť výkony motorov. Technológia budúcnosti sa už dnes stáva realitou, vďaka úspešnému testovaniu niektorých komponentov na motore Euro 6.

Oddelenie Renault Trucks Lyon Powertrain Engineering sa zameralo na využitie metalickej 3D aditívnej výrobe ako na budúcom procese výroby motorov. Prototyp štvorvalcového motora  DTI 5 Euro 6 step C bol vyrobený výhradne pomocou technológie 3D tlače.

Hoci bol už kompletný motor navrhnutý virtuálne, boli ventilové vahadlá a držiaky vahadiel vyrobené za použitia technológie metalickej 3D tlače a následne úspešne testované na motore Euro 6 na skúšobných stoliciach počas  600 hodín. „Cieľom projektu je ukázať pozitívny vplyv na veľkosť a hmotnosť motora pri použití tohto spôsobu výroby. Tento postup nám umožnil znížiť hmotnosť štvorvalcového motora o 25%, čo robí až 120 kg“, vysvetľuje Damien Lemasson, projektový manažér Renault Trucks. „Uskutočnené testy preukázali dobrú odolnosť a trvanlivosť komponentov motora, ktoré boli vyrobené 3D tlačou, takže nie je to iba kozmetická záležitosť.“

Metalická 3D aditívna výroba otvára nové možnosti pri vývoji spaľovacích motorov. Tento spôsob, ktorý funguje na princípe pridávania materiálov vrstvu po vrstve, umožňuje výrobu komplexných organických foriem, optimalizáciu rozmerov jednotlivých dielov motora a zníženie množstva operácií počas vlastnej montáže motora a teda aj počtu komponentov motora. „Táto výroba nám uvoľňuje ruky a našim inžinierom umožní povoliť uzdu ich kreativite.  Jedná sa o prelomovú technológiu pri výrobe motorov v blízkej budúcnosti, vďaka ktorej budú motory funkčnejšie, ľahšie a budú poskytovať optimálne výkony.“, upresňuje Damien Lemasson. Celkový počet komponentov motora DTI 5 bol znížený o 25 %, čo predstavuje o 200 súčiastok menej.

Dopravným spoločnostiam prináša 3D technológia množstvo výhod. Budú schopné optimalizovať celkové náklady na prevádzku svojich vozových parkov vďaka zníženej hmotnosti motora, ktorá prispeje k vyššiemu užitočnému zaťaženiu a zníženiu spotrebu pohonných hmôt.

V krátkodobom horizonte by táto technológia mohla byť využitá pre špeciálne aplikácie alebo pre malé série. Po vyhodnotení prvých testov takto vyrobených motorov budú vývojári Renault Trucks ďalej pracovať na vylepšovaní procesu výroby s cieľom zlepšiť funkčnosť jednotlivých komponentov motora a zvýšiť výkon.