Aktuality


23.06.2015

Optifuel Challenge 2015 na Slovensku má víťaza!

V sobotu 20. júna bolo Truck Center Zvolen spoločnosti Volvo Group Slovakia centrom slovenského finále Optifuel Challenge 2015. Stretlo sa v ňom 8 najlepších vodičov zo 4 kvalifikačných kôl, aby sa popasovali o 1 letenku na európske finále. V štyroch slovenských kvalifikačných kolách Optifuel Challenge 2015 súťažilo vyše 120 vodičov. Víťaz postupuje do európskeho finále Optifuel Challenge 2015 v Lisabone.

Medzinárodná súťaž vodičov nákladných vozidiel v hospodárnej jazde, ktorú organizuje spoločnosť Renault Trucks, vznikla roku 2012 a jej populárnosť stále rastie. Napríklad vlani prebehlo v 15 krajinách 66 kvalifikačných súťaží, do ktorých sa zapojilo 6000 vodičov z vyše 1200 firiem! Stať sa národným šampiónom v efektívnej jazde a postúpiť do záverečného merania síl nie je jednoduché...

Slovenské kvalifikačné kolá Optifuel Challenge 2015 prebiehali od konca mája do polovice júna v štyroch truck centrách po celom Slovensku a zúčastnilo sa ich vyše 120 profesionálnych vodičov. Sériu regionálnych súťaží otvorilo podujatie v Truck Centre Senec a potom v týždňových intervaloch nasledovali Truck Center Nové Zámky, Truck Center Prešov a Truck Center Zvolen. Z každého kvalifikačného kola postúpili dvaja najlepší do finále – elitná osmička sa stretla 20. júna v Truck Centre Zvolen.

Nové ťahače Renault Trucks radu T sú vybavené najnovšou vyspelou technológiou, ale najdôležitejší je naďalej ľudský faktor – ostáva na vodičovi, nakoľko dokáže využiť potenciál špičkového vozidla. Optifuel Challenge je výbornou príležitosťou pre šoférov, aby preverili svoje znalosti o efektívnom vedení vozidla a dokázali svoje schopnosti. V súťaži o najnižšiu spotrebu paliva sa výsledky merajú pomocou telematického systému Optifleet. Vodič, ktorý dosiahne najnižšiu priemernú spotrebu paliva, vyhráva.

Ako to vyzeralo tentoraz? Úvodné body si súťažiaci pripísali v teste z vedomostí zo základných parametroch ťahačov radu T. Rozhodovalo sa však hlavne za volantom. Pre súťaž v hospodárnej jazde usporiadatelia vybrali náročnú trasu v lokalite medzi Budčou a Sielnicou. Merala 25,8 km a reprezentovala pestrú zmes prevádzkových podmienok: jazdu v obciach, diaľnicu, cestu II. triedy, kruhový objazd, výjazdy do kopca na hlavnú, dve „stopky“, dlhé rovinky, klesania, stúpania i prudké zákruty. V tejto disciplíne mohli adepti na víťazstvo získať najviac bodov, ale aj všetko stratiť – prekročenie časového limitu 30 minút znamenalo vylúčenie. Na rozdiel od kvalifikačných kôl pribudla v programe finalistov jazda zručnosti s 32-tonovou súpravou (slalom cúvaním). V trojboji test–jazda zručnosti–jazda na spotrebu sa dalo získať maximálne 100 bodov. Kľúčovou disciplínou bola, pochopiteľne, hospodárna jazda, no ako sa neskôr ukázalo, poradím zamiešala i zručnosť v cúvaní s návesom pospiatky.

Dosahovať efektívnosť z hľadiska spotreby paliva znamená predovšetkým disponovať vozidlom, ktoré je správne konfigurované. Všetci finalisti jazdili s tým istým vozidlom T 460 v špecifikácii Optifuel. Tento model charakterizuje široká zostava prvkov prispievajúcich k maximálne hospodárnej prevádzke. Aerodynamická súprava, ktorá zlepšuje obtekanie vzduchu, obsahuje spojlery na streche a bokoch kabíny, bočné deflektory, deflektory vylepšujúce prúdenie vzduchu okolo reflektorov aj kryty bokov podvozka. Renault Trucks T Optifuel je štandardne vybavený radom inteligentných technológií spojených do balíka Fuel eco (režim s obmedzením výkonu, ekonomický tempomat s režimom s riadeným voľnobehom Optiroll, odpojiteľný vzduchový kompresor, čerpadlo posilňovača riadenia s variabilným prietokom a automatické vypínanie motora). V štandardnej konfigurácii vozidlo má vozidlo obmedzovač rýchlosti nastavený na maximálne tempo 85 km/hod. S cieľom optimalizovať hmotnosť je na modeli Renault Trucks T Optifuel niekoľko dielcov z hliníka (vzduchové nádrže, palivové nádrže, ráfiky a oblúk DFR). Vozidlo jazdí na pneumatikách s nízkym valivým odporom.

V súťažiach tohto typu, ktoré sa odohrávajú na krátkej trase, spotrebu paliva ovplyvní každá chyba vodiča v stratégii jazdy. A tak ľudský faktor rozhodoval aj teraz. Hoci všetci jazdili na tom istom vozidle, rozdiel medzi prvým a ôsmym bol až 7 litrov, a na druhej strane odstup medzi víťazom jazdy hospodárnosti a druhým najúspornejším vodičom bolo iba 0,05 litra nafty na 100 km... Najlepšie si formu načasoval František Oravec a získal hlavnú cenu – účasť na európskom finále Optifuel Challenge v októbri 2015. Držíme mu palce! Okrem toho pre dopravnú spoločnosť, teda tú svoju, vyhral poukaz na servisné služby v hodnote 1 000 € v strediskách Volvo Group Truck Center na Slovensku a na jeho konto ide výhra 300 € (poukaz na nákup kolekcie Renault Trucks, Apple iPad mini Retina).

Traja najúspešnejší vodiči v slovenskom finále Optifuel Challenge 2015:

1. František Oravec (firma František Oravec) – 88 b.,

2. Peter Herman (firma Branislav Kočiš) – 75,

3. Stanislav Sabol (Calibra) – 60

 

Kompletné výsledky z finále nájdete tu.