Aktuality


 

24.01.2019

Dobré vzťahy sú rozhodujúce

Ritom Trans

Spoločnosť Ritom Trans z Rohožníka oslávila malé okrúhle jubileum: 10 rokov pôsobenia v medzinárodnej kamiónovej doprave. Vo flotile spoločnosti prevládajú vozidlá Renault Trucks na čele s úplne novým imidžovým ťahačomT 520 High Cab. Majiteľ firmy Richard Tomaškovič vie presne definovať, čo je pre neho pri výbere značky podstatné.

Väčšina vozidiel, ktoré jazdia s logom Ritom Trans jez produkcie francúzskeho výrobcu Renault Trucks. Aké konfigurácie preferujete?

Prvé vozidlá Renault Trucks T sme kúpili hneď po uvedení toho modelového radu na slovenský trh. Najprv vo verzii s výkonom 460 koní, potom nasledovali ťahače T 480. Všetky vozidlá majú veľmi dobrú sériovú výbavu vrátane nezávislého kúrenia či klimatizácie.Kvôli spotrebe sme sa rozhodli pre kabíny štandardnej veľkosti, pretože nižšia kabína má menší aerodynamický odpor a navyše naši vodiči jazdia sami. Akurát náš najnovší prírastok je vo verziiT 520 High Cab – najväčší i najvýkonnejší model s úplne rovnou podlahou a vnútornou výškou viac ako 2 metre.

Výdavky za naftu tvoria vo všeobecnosti zhruba tretinu z celkových nákladov dopravcov. V akom pracovnom režime jazdia vaše vozidlá a akú dosahujú priemernú spotrebu?

Každé vozidlo najazdí ročne 130 000 až150 000 kilometrov. Pri modeloch s menšími kabínami sa spotreba pohybuje v rozmedzí 25 až 28 litrov na 100 kilometrov. V závislosti od toho, čo vozia – pôsobíme totiž v automobilovom segmente, takže raz je na návese päť ton a inokedy dvadsať. Ale napríklad máme jedného stabilného zákazníka, pre ktorého jazdia štyri súpravy, vozia 4 tony jedným smerom, 5 ton naspäť a tieto vozidlá idú za 23-24 litrov. To mi nikto nechce veriť. Faktom je, že na tejto trase vozíme ľahké výrobky, ale i tak je spotreba výborná. Pre lepšiu predstavu by som chcel dodať, že k nemeckým zákazníkom jazdíme spravidla cez Českú republiku, a to určite nie je ľahká trasa – ani z hľadiska hustoty premávky na diaľniciach a ani nevedie po rovine.

Spomínali ste, že v nákladnej doprave podnikáte 10 rokov...

Na začiatku som jazdil sám – dva roky s jazdeným truckom, najprv rok v rámci Slovenska a Čiech v preprave stavených materiálov, potom rok po štátoch EÚ. Vzápätí však prišla kríza a s ňou také zlé časy, že sme vozili len za prevádzkové náklady. Stačilo to na zaplatenie lízingu,nafty, vodiča plus na dane a poistky...Po tom všetkom si človek viacej váži, keď sa mu začne dariť– lebo predtým si musel všetko sám tvrdo oddrieť. Dnes vo firme RitomTrans pracuje celkovo 21 zamestnancov. Pre každé vozidlo mám jedného vodiča na plný úväzok a zamestnávam aj troch externistov, ktorí chodia vykladať cez víkendy.

Prečo preferujete značku Renault?

To sa ma ľudia pýtajú často, že prečo Renault. A ja im odpovedám: A prečo nie Renault? Kúpiť ťahač nie je problém, tenvám predá každý dovozca. Pre mňa sú však najdôležitejšie popredajné služby.Pretože celý tento biznis je o ľuďoch a so servismi niektorých značiek mám veľmi zlé skúsenosti práve pre ich prístup k zákazníkovi. Jasné, že v cenách nových vozidiel sú výrazné rozdiely. Lenže ja nie som presvedčený,že keby som si kúpil ťahač inej značky, ktorý je o 10 000 eur drahší, bude aj o toľko lepší. Po technickej stránke sú podľa mňa prakticky porovnateľné a ak máte smolu, natrafíte na vozidlo,ktoré sa permanentne kazí. Bez ohľadu na značku.Zostal som pri Renaulte, pretože si vážim prístup zamestnancov servisu k zákazníkovi a ak sa vyskytne problém, začne ho hneď riešiť.  Uzavrel som Zlaté servisné zmluvy na všetky vozidlá na celú dobu finančného lízingu, ktorý mám dohodnutý na päť rokov. V prípade potreby mi Renault Trucks zabezpečí najvyššiu úroveň servisnej podpory vrátane odtiahnutia. Aby vozidlá boli maximálne na cestách a minimálne v servise.

Ozdobou vášho vozidlového parku je úplne nový ťahač T HIGH 520, ktorý má nielen nadštandardnú výbavu... Vraj ste si splnili svoj chlapčenský sen.

Pokiaľ ide o výbavu, na konfigurácii sme si dali naozaj záležať. Objednali sme kožou čalúnené sedadlo vodiča s vyhrievaním aj vetraním,horné lôžko Ultimate prestaviteľné na úložný priestor s rebríkom a sieťou na batožinu, 40-litrovú chladničku, automatické stierače s dažďovým senzorom, prídavné odbočovacie svetlá a diaľkové xenónové svetlá... Nuž a airbrushové maľby na kabíne? Chcel som, aby tento ťahač bol úplne iný. Veľa ľudí ma síce odhováralo, že ma ťahač zbytočne vyjde drahšie. Ale u mňa nešlo o otázku, či airbrush, ale aký motív vybrať. Jednoducho to bol môj sen.Od detstva som si hovoril, že raz budem mať vlastný kamión. Pri príležitosti výročia firmy, som si chcel urobiť radosť a postaviť vlajkovú loď s airbushom, na hliníkových kolesách, s najsilnejším motorom, najvyššou kabínou a najlepšou výbavou. Potom sme riešili už len to, čo namaľovať na kabínu. Napokon prišiel s tipom pán Bašnár,ktorý nám potom obrazy na kabíne aj namaľoval. Že či by to nemohla byť formula. To nás zaujalo. Jednak preto ,že Renault je spojený s pretekmi F1 a tiež preto, že môj otec je ich veľkým fanúšikom. Veľmi mi pomáha vo firme, je mojou oporou i pravou rukou, tak som sa rozhodol, že ideme do formuly. Na jednej strane kabíny je Alonso s monopostom, na druhej fešanda so šachovnicovou vlajkou a vpredu názov firmy.