Aktuality


23.01.2017

URBAN LAB 2

PROTOTYP DISTRIBUČNÉHO VOZIDLA

Renault Trucks predstavuje Urban Lab 2: svoj laboratórny prototyp distribučného vozidla vyvinutého spoločne so šiestimi ďalšími partnermi v rámci projektu EDIT (Efficient Distribution Truck). Vozidlo je vybavené inovatívnymi technológiami, ktoré sú zamerané na aerodynamiku, hybridné motory alebo komunikáciou medzi vozidlom a infraštruktúrou s cieľom dosiahnuť zníženie spotreby paliva o 13%.

Zatiaľ čo Optifuel Lab 1 a 2 boli experimentálne vozidlá určené pre výskum a rozvoj v oblasti diaľkovej prepravy, Urban Lab 2, vyvinutý z modelu Renault Trucks D WIDE Euro 6 4X2 19T je zameraný  na oblasť mestskej a regionálnej  distribučnej prepravy.  Je vybavený rôznymi technológiami, ktoré boli vyvíjané v spolupráci so šiestimi ďalšími partnermi: Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) a IFSTTAR (LICIT). Urban Lab 2 je výsledkom projektu EDIT (Efficient Distribution Truck), financovaný Single Inter-Ministry Fund, regiónom Auvergne Rhône-Alpes, Métropole de Lyon, Ain Department Council a FEDER

Cieľom tohto projektu je sprístupniť do roku 2020 inovácie, ktoré sa týkajú najmä štyroch oblastí: aerodynamiky, hnacej sústavy, konektivity a pneumatík.

Aerodynamika

Pre zníženie aerodynamického odporu Urban Lab 2 a tým aj jeho spotreby, sa inžinieri pri vývoji zamerali na obtekanie vzduchu okolo celého vozidla. Lamberet a Renault Trucks upravili kabínu, podvozok a chladiarenskú nadstavbu na základe doporučení špecialistu na aerodynamiku a súčasne zachovali požiadavky a dodržali pravidlá pri preprave tovaru s riadenou teplotou. Pri prvom kroku bola redukovaná čelná plocha: „Zvyčajne je chladiaca jednotka umiestnená nad kabínou“, vysvetľuje François Savoye,  Energy Efficiency Strategy Manager Renault Trucks. „V prípade modelu Urban Lab 2 sme sa rozhodli ju umiestniť do rázvoru kolies vozidla, aby sme uvoľnili priestor nad kabínou a optimalizovali prepojenie medzi podvozkom a skriňovou nadstavbou, ktorá je vďaka tomu nižšia a je vylepšené obtekanie vzduchu. Mohli sme tiež integrovať strešný deflektor, ktorý dokonale nadväzuje na nadstavbu.“ Prepracovanie vnútornej architektúry chladiacej skrine bez toho aby prišlo ku zmene jej výšky, umožnilo výrazne vylepšiť tvar strechy. Boky vozidla sú vybavené textilnými bočnými deflektormi. „Úplne  prvýkrát sme použili textíliu potiahnutú PVC, ktorá je napnutá a umiestňovaná na bočných ochranných krytoch,čo sa ukázalo ako ľahké, efektívne a nenákladné riešenie.“, dodal François Savoye.

Bočné obtekanie vzduchu je zlepšené vďaka zapusteným kolesám s aerodynamickými krytmi a montážou zadných deflektorov, ktoré sú súčasťou konštrukcie zadných dverí. Deflektory sú šikmé, aby znížili tlak obtekaného vzduchu okolo vozidla, a súčasne nevyžadujú ručné ovládanie pri manipulácii s dvermi. Prístupový schodík je úplne zakrytý mobilným krytom, ktorý sa otvorí vďaka rozšíreným dverám, čím je zaistené dokonalé prepojenie medzi hornou a dolnou časťou kabíny. Svetlá výška bola optimalizovaná pridaním pružných prvkov, čím sa zlepšilo prúdenie vzduchu v spodnej časti vozidla. Spätné zrkadlá boli nahradené profilovanými kamerami a vnútornou obrazovkou. Spoločne prispievajú ku zníženému odporu vzduchu vozidla.

Stop&start a mikro-hybridné technológie

Urban Lab 2 rovnako inovuje oblasť hnacej sústavy s cieľom znížiť spotrebu paliva a to v kombinácii systému Stop&Start a mikro-hybridnej technológií vyvinutej v spolupráci s partnerom Valeo. Systém Stop&Start automaticky vypne motor pri zastavení vozidla, napríklad na semaforoch a tým prispieva k nižšej spotrebe. Mikro-hybridná technológia umožňuje využitie „voľnej energie“, ktorá vzniká pri brzdení alebo zdvihnutím nohy z plynového pedálu, prostredníctvom výkonného elektrického generátora (48V). Touto energiou môže byť napájané elektrické príslušenstvo alebo sa zníži mechanická energia, ktorú využíva spaľovací motor. Renault Trucks taktiež spolupracuje s INSA de Lyon na znížení trenia v prednej časti motora s cieľom optimalizovať celkovú účinnosť mikro-hybridnej technológie.

Konektivita

Vodič je pre Renault Trucks kľúčový pri znižovaní spotreby. Z tohto dôvodu je Urban Lab 2 vybavený technológiami, ktoré pomáhajú pri riadení prepojiť vozidlo s okolitým prostredím. Inžinieri vyvinuli v spolupráci so spoločnosťou BeNomad špeciálny navigačný software, ktorý zaisťuje prepojenie vozidla s infraštruktúrou.  Pre každú cestu navrhne GPS trasu, ktorá je pre vozidlo najefektívnejšia a bude vyžadovať najnižšiu spotrebu paliva a súčasne odhadne čas jazdy a spotrebu. Tento software bol navrhnutý tak, aby bral do úvahy nielen spotrebu paliva, ale predovšetkým prípadné obmedzenia pri prevádzke distribučného vozidla.

Urban Lab 2 je tiež prepojený s okolitou infraštruktúrou s cieľom optimalizovať svoj prejazd na zelených svetlách. Vo chvíli, keď sa Urban Lab 2 blíži k semaforu, obdrží od neho informáciu a systém vozidla vyhodnotí, či je efektívnejšie brzdiť alebo zrýchliť, pokiaľ to podmienky a pravidlá premávky umožňujú. Vďaka tomu je obmedzený počet zastavení a rozjazdov, ktoré majú na spotrebu paliva veľmi negatívny vplyv.

Expertíza spoločnosti LICIT týkajúca sa modelových dopravných situácií pomáha spoločnosti Renault Trucks efektívne začleňovať dopad premávky na spotrebu.

Pneumatiky

Michelin bol partnerom projektov  Optifuel Lab 1 a 2 a dnes znovu spolupracuje s Renault Trucks na vývoji energeticky úsporných pneumatík, ktoré sú špeciálne konštruované pre distribučné vozidlá. „ Našim cieľom pri vývoji pneumatík je ešte viac znížiť ich valivý odpor a súčasne zachovať výkon v oblasti bezpečnosti, priľnavosti a životnosti.“, vysvetľuje Jean-François Cordonnier, Truck Pre-development manažér značky Michelin.

Za týmto účelom Michelin používa rad svojich technológií obzvlášť Infini Coil, ktorá zaručuje odolnosť a bezpečnosť produktu. Na jednej strane zaistí auto-regeneračný dezén trvalú priľnavosť pneumatiky po celú dobu jej životnosti, na druhej strane využíva oxid kremičitý ako prvok posilňujúci behúň pre lepší kompromis medzi životnosťou pneumatiky a jej valivým odporom.

Renault Trucks a jeho partneri si spoločne stanovili ambiciózny ciel znížiť spotrebu paliva o 13% v porovnaní so štandardným modelom Renault Trucks D WIDE. Urban Lab 2 už absolvoval prvé testy na uzavretom okruhu v novembri 2016. Ďalšie skúšobne jazdy budú prebiehať na cestách okolo mesta Bordeaux od februára 2017. Výsledky budú zverejnené na konci projektu, ktorý je plánovaný v roku 2018.