Článok

Dizajn: revolúcia elektrických nákladných vozidiel

Electromobilita

Zelené energie

4min
Meeting with the design team, with a 3D truck on a screen

Paul Daintree je riaditeľom oddelenia dizajnu Renault Trucks. So svojím tímom predvída, ako budú vyzerať elektrické nákladné vozidlá zajtrajška. Revolučný nielen svojím vzhľadom ale aj architektúrou, sa koncept vozidla HDD Express, ktorý kladie dôraz na konektivitu a ekológiu, odpútava od minulosti.

Do Renault Trucks som nastúpil v septembri roku 2006  ako vedúci dizajnér pre interiéry. V tej dobe a ešte dlho pred ňou, kedy som pôsobil pre Volvo Trucks North America a Nissan Motors, som bol presvedčený, že dizajn nákladných vozidiel nemá s dizajnom automobilov nič spoločné. Nákladné vozidlo je pracovný nástroj, nie životný štýl a z tejto perspektívy sa na neho musíme pozerať.  

Navrhujem elektrické vozidlá pre rok 2030.

Som presvedčený, že štruktúra dnešného elektrického nákladného vozidla je zastaraná, pretože je príliš úzko spojená so štruktúrou konvenčne poháňaných nákladných vozidiel. Nedokáže využiť všetky možnosti, ktoré ponúkajú technológie e-mobility a kompaktná veľkosť najnovších batérií. Môj tím a ja sme teda začali s prázdnym listom pri navrhovaní elektrického nákladného vozidla roku 2030. HDD Express je vo výsledku úplne novým architektonickým konceptom mestskej e-mobility. Nemá absolútne nič spoločné s tradičným nákladným vozidlom!

hdd express

 

Náš návrh sme koncipovali ako reakciu, ktorá sa rozchádza s tým, čo dnes poznáme a máme, ale je prispôsobená budúcim potrebám miest pri distribúcii a dodávke tovaru. Návrh uprednostňoval nielen konektivitu a ekologické aspekty, ale aj bezpečnosť vodičov, ich pohodlie a pohodlie ostatných obyvateľov.

 

Bezemisné, tiché a bezpečné nočné dodávky

Namiesto umiestnenia trakčných batérií v prednej časti vozidla, ako je to v prípade dnešných podvozkov, nás zaujímalo, či by bolo možné rozložiť elektrickú trakciu po celej dĺžke tohto nového vozidla. HDD Express má teraz mimoriadne kompaktný trakčný a riadiaci modul. To umožňuje vodičovi používať systém typu Segway®. Neexistuje žiadne fyzické spojenie s prívesom alebo prívesmi, ktoré sú bez vodiča. Podlaha každého prívesu obsahuje dostatočne výkonné batérie na 100 % autonómnu prepravu tovaru v automatizovaných skladoch.

Som presvedčený, že tento princíp bezobslužných prívesov, ktoré nie sú fyzicky pripojené k hnacej jednotke, sa vyvinie v budúcom desaťročí. Poskytuje účinnú reakciu na vysoký dopyt mestských centier, ktoré požadujú tiché, bezemisné a bezpečné vozidlá na nočné dodávky s najvyššou možnou mierou automatizácie.

Plán spočíva v tom, že HDD Express nakoniec nahradí nákladné vozidlá prepravujúce náklady medzi 3,5 a 10 metrickými tonami - v závislosti od počtu prívesov pripojených k modulu ťahača - ale koncept by mohol byť nakoniec prispôsobený pre manipuláciu s väčšími nákladmi. Bez ohľadu na konečný výsledok si v roku 2019 pozrelo koncept tohto vozidla viac ako 400 zákazníkov Renault Trucks a každý z nich bol nadšený.

Môžem vás uistiť, že so skúmaním všetkých možností e-mobility v mestskom prostredí sme zďaleka neskončili! 

 

 

Bio

Paul Daintree je absolventom Leeds University. V roku 1996 získal titul v odbore produktový dizajn a svoju kariéru začal v automobilovom priemysle, ktorý už nikdy neopustil. Predtým, ako v roku 2006 nastúpil do Renault Trucks Design Hall, pracoval pre Nissan Motors a Volvo Trucks. Je dizajnérom, ktorý stojí za modelovými radmi T, C a K predstavenými v roku 2013. V marci 2019 bol vymenovaný za riaditeľa dizajnu spoločnosti Renault Trucks.

 

Paul Daintree
Set canonical URL
Off